برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

قصه کلاغ از خودراضی بهمراه فواید قصه خوانی برای کودک

در این پست اهمیت و فایذه قصه خوانی برای کودک و همچنین اهمیت بلند خوانی و تاثیر آن بر کودک صحبت کردیم، همچنین با دیدن ویدیو طریقه بلند خوانی قصه رو بهتر می تونید متوجه بشید.

برانگیختن اشتیاق به مطالعه از سنین پایین برای رشد کودک بسیار مهم  و تاثیر گذار است. 

کودکان به طور غریزی عاشق کتاب و داستان هستند زیرا با ایده‌ها، مکان‌ها و موجودات فوق‌العاده‌ای آشنا می‌شوند که قبلاً با آن‌ها مواجه نشده‌اند. 

در وب سایت مام پلاس ببینید

نی‌نی و سنجاب کوچولو

گرگ و الاغ

میمون بازیگوش 

ملکه گل ها

فواید قصه گویی برای کودک 

۱)درک فرهنگی

قصه گفتن به کودکان اجازه می دهد تا دنیاها، کشورها و سنت های مختلف را تجربه کنند و همین به   رشد درک بقیه جهان و فرهنگ های مختلف کمک کند.

ثابت شده است که قصه گویی باعث همدلی میشود   زیرا کودکان تشویق می شوند خود را در موقعیت قهرمان داستان قرار دهند.

خواندن برای کودک می تواند تمایل او را برای ابراز خود و انتقال افکار و احساسات خود افزایش دهد. از آنها بخواهید در مورد طرح و شخصیت های داستان با شما صحبت کنند. به شما نشان دهد که چگونه هر یک از شخصیت ها می توانند داستان را به جلو ببرند و به شما بگویند که چرا فکر می کنند شخصیت به شیوه ای خاص رفتار کرده است. هنگام داستان گویی، باید کودکان را به طور فعال تشویق کنید تا سؤال بپرسند و در مورد احساس خود صحبت کنند.

خواندن بهترین راه برای گسترش دایره لغات کودک شما است، زیرا کودکان با شنیدن کلمات جدید آنها را انتخاب می کنند. اگر کلمه ای را متوجه نشوند، به احتمال زیاد توضیح می خواهند. 

 

کنجکاوی و تخیل

داستان سرایی همچنین کودکان را تشویق می‌کند تا خلاق باشند و از تخیل خود برای تصور کردن محیط، شخصیت‌ها و داستان در حین باز شدن آن استفاده کنند. به جای اینکه به او تصویری داده شود که با کلمات همراه شود، که در هنگام تماشای فیلم صدق می کند، کودک می تواند دنیایی را بسازد که در آن داستان برای خودش تنظیم شده است.

تمرکز و مهارت های اجتماعی

از طریق قصه‌گویی، کودکان تشویق می‌شوند تا به حرف‌های دیگران گوش دهند، خواه قصه‌گو باشد یا دیگران که به داستان گوش می‌دهند. آنها یاد می گیرند که صبورتر باشند و اجازه دهند دیگران صحبت کنند. آنها شروع به درک این موضوع می کنند که دیگران ممکن است چیزها را به همان روشی که آنها تفسیر می کنند، تفسیر نکنند.

افزایش تمرکز و مهارت های شنیداری کودک

تمرکز و مهارت‌های شنیداری آن‌ها با تمرکز بر آنچه داستان‌گو می‌گوید توسعه می‌یابد، زیرا اگر گوش ندهند، بخشی از طرح داستان را از دست خواهند داد.

 

قصه گویی دریچه ای به سوی دنیای جدید برای کودکان فراهم می کند.قصه به آنها فرصتی برای یادگیری ایده ها و اطلاعات جدید می دهد. بدون اینکه متوجه شوند، آنها با شنیدن یک داستان جذاب و هیجان انگیز درس های ارزشمند زندگی را یاد می گیرند.

 وقتی یک کتاب توسط معلم با صدای بلند خوانده می شود، اغلب دانش آموزان دنبال دنباله های آن کتاب می گردند. درک دنباله ها افزایش می یابد زیرا علاقه و دانش پیش زمینه به دانش آموز معرفی شده است. 

خواندن با صدای بلند برای دانش آموزان فواید زیادی دارد ازجمله: 

(الف) شنیدن داستان ها با صدای بلند واژگان دانش آموزان را گسترش می دهد.

(ب) از طریق داستان های بلندخوان، دانش آموزان می توانند در مورد: علم، تاریخ، جغرافیا، و غیره اطلاعات زیادی کسب کنند. 

(ج) زمانی که دانش آموز برای یک داستان جالب بی حرکت می نشیندذو فقط گوش میکنذ، دامنه توجه او افزایش می یابد.

(د) از طریق شنیدن داستان‌های خوب نوشته شده که با صدای بلند خوانده می‌شوند، دانش‌آموزان دستور زبان و استفاده صحیح از کلمات را می آموزند. 

(ه) وقتی معلمان با دانش‌آموزان خود می‌خوانند، مهارت مهمی را برای آنها الگوسازی می‌کنند.

 

یکی از دلایل عمده خواندن با صدای بلند برای دانش آموزان کلاس ابتدایی این است که این رویکرد بین خواننده بزرگسال و دانش آموز پیوند و همدلی ایجاد میکند . برای کسانی که از بدو تولد با آنها خوانده شده اند، فضای پرورشی دوباره خلق می شود و خاطرات لذت بخشی از خواندن پرورش می یابد. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که از سنین پایین برایشان مطالعه نشده است، این شروع جدید فضای دلپذیری را ایجاد می‌کند که در آن مطالعه می‌تواند به عنوان تجربه لذت‌بخشی که بین بزرگسالان و همکلاسی‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، دیده شود.

 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود